Wil een leerling zich optimaal kunnen ontwikkelen en presteren, dan is een goede samenwerking tussen leerling, school en ouders noodzakelijk. Van belang is dat voor alle partijen helder is wat er van hen verwacht wordt. Voor ouders is hun rol in het schoolse leven van hun kind vaak onduidelijk. Bovendien missen zij vaak kennis van en inzicht in het leerproces, waardoor zij hun kind niet adequaat kunnen ondersteunen. Met als resultaat een extra belasting van mentor en docenten en resultaten die wellicht lager zijn dan nodig.

Wij ondersteunen scholen door ouders goed inzicht te geven in hun rol bij het begeleiden en ondersteunen van hun kind. Aan de hand van ons onderwijskundig model nemen wij ouders mee in het proces van huiswerk maken, leren, presteren en reflecteren.

Eerst komen de voorwaarden aan bod: wat is er nodig voor een kind om tot leren en presteren te komen? We bespreken de ontwikkeling, het belang van goede slaap, motivatie en beloning. Ook nemen we ouders mee langs de executieve vaardigheden en  -problemen (agendabeheer, doelen en prioriteiten stellen, uitstelgedrag, snel opgeven) en de bijbehorende oplossingen.

Daarna duiken we het leerproces in. We delen het leerproces op in vijf stappen en leggen de indeling van de stof uit aan de hand van RTTI. Steeds koppelen we theorie aan praktische tips en handvatten die ouders thuis samen met hun kind direct in de praktijk kunnen brengen. We sluiten af met reflecteren en het analyseren en leren van gemaakte fouten.

Na afloop krijgen de ouders de uitgebreide presentatie mee als naslagwerk.

Deze cursus wordt gegeven door Marije Luyt – Van Deth, directeur van Lector Studiebegeleiding. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden om deze cursus voor uw school te organiseren en de kosten die daaraan verbonden zijn? Neem dan contact op met Marije via 088 2211444 of vandeth@lectorstudie.nl.

Contact

Heb je een vraag of wil je dat wij contact met je opnemen?

Stel ons je vraag

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.